Friday, February 25, 2011

Dugaan diganti dengan nikmat

Syukur.. syukur.. syukur.. ya Allah... syukur.. alhamdulillah.... actually nak citer betapa besarnye nikmat Allah yang aku dapat selama ni walaupun diuji dengan pelbagai dugaan..

masa aku diduga dgn masalah rumahtangga dulu.... masa tu ada gak terlintas dlm fikiran.. 'Ya Allah.. tolong lah aku... di manakah Engkau??... kenapa Engkau biarkan aku menderita??'.. Astaghfirullah... masa tu mmg syaitan byk menguasai pemikiran kita.. syaitan nk tgk anak adam ni tersesat.... aku juga berterima kasih kat maher zain.. sbb lagu dia ni menyedarkan aku..

"Allah, I wanna thank You... I wanna thank you for all the things that you’ve done.. You’ve done for me through all my years I’ve been lost...You guided me from all the ways that were wrong.. And did you give me hope"

aku nangis bila aku dengar lagu2 maher zain masa tu.. tp kt dlm kete la.... aku nangis sepuas2nye.... Memang aku rasa damai sgt bila dengar lagu2 maher zain... lepas tu baru aku terfikir.... aku tgk nikmat2 Allah yang lain pada aku... selain fizikal yg sempurna... aku dikurniakan keluarga yg supportive... kengkawan yg sgt baik.... semua offer nak tolong klu aku ada apa2 masalah... termasuklah masalah kewangan.... thanks guys... really love you....

masa masalah aku tgk memuncak... aku masa tu tak de pendapatan tetap... risau gak camana nk bayar monthly expenses aku.... tetiba kawan aku rekemen jadi pensyarah sambilan kt UTHM.. mmg terasa sangat kebesaran Allah... Alhamdulillah ya Allah.. Engkau maha pengasih... Engkau tidak membiarkan aku menderita... Engkau datang tepat pada masanya....

Awal sem ari tu.. fakulti offer 5 seksyen je utk subjek yang aku ajar.. so, ada pensyarah sambilan lain dh amik siap2 3 seksyen.. aku dapat dua seksyen je... sebenarnye klu takat 2 seksyen aku ngajar mmg tak cukup nak cover expenses bulanan aku..... so, ada kawan bg tau fakulti lain perlukan pensyarah sambilan.. aku masa tu mmg happy dan mengharap sgt... so, aku apply la... lama gak tgg jawapan.... tup..tup dpt email dah ada pensyarah utk subjek tu.. tp, aku tak sedih.. aku tetap yakin yang Allah akan bg rezeki lain... tetiba last week dpt call dr kawan mintak jadi pensyarah sambilan kt UNIKL.... aku dpt 3 seksyen... 15hours seminggu.... dan payment pon lbh byk... Terima Kasih Allah... rupanye Engkau nak bagi yg lebih baik...

"Maka nikmatTuhan kamu yang manakah yang kamu berdua (jin dan manusia) dustakan?" -surah Alrahman

"
barangsiapa bersyukur dengan nikmat yang diberikan kepadanya, maka Allah akan tambah lagi nikmat itu. Sebaliknya, barangsiapa yang kufur atau tidak mensyukuri nikmat itu, maka sesungguhnya azab Allah amatlah pedih."


"Aku berjaya dan bahagia"
by shahlida

No comments: